Spring over

TEKST: TINA IHLE SUNDBERG

BILLEDER: HENRIETTE BARCHAGER

Mahogni, gran, ahorn… Disse er blot en brøkdel af de forskellige trætyper, der ofte bruges til at lave smukke, vellydende guitarer med. Flere forskellige faktorer og nøje udvalgte elementer, er med til at skabe lyden i en guitar og hvor du på en elektrisk guitar eksempelvis både har pickupper, andet elektronik, hardware og trætype, som alle hver især bidrager til lyden på guitaren – er det på en akustisk guitar, er det hovedsageligt de forskellige trætyper den er bygget op af, som er med til at definere guitarens lyd.

Alle trætyper lyder forskelligt og har hver deres egenskaber  og udtryk. Derfor bliver alle elementer nøje udvalgt af guitar-byggerne i skabelsesprocessen. I mange år har der været en tydelig trend i, hvilke trætyper der har været favoritterne, blandt de forskellige producenter – men i løbet af de seneste par år, har dette ændret sig gevaldigt. Dette skyldes blandt andet CITES (Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora) – som har til formål at regulere og beskytte brugen af mere sjældne trætyper – som eksempelvis palisander.


Men hvorfor lyder trætyperne så forskellige fra hinanden? Listen er lang og detaljeret – da træ er et organisk materiale, som ændrer sig betydeligt gennem dets levetid – selv efter det er fældet – ja endda når guitaren på et tidspunkt endeligt står eller hænger så smukt i dit hjem – selv dér arbejder træet stadig og kan give sig og ændre sig en smule.


Tidligere nævnte vi personlighed. Hver type har hver sine små finurligheder i form af årer, knaster og små aftegninger, som alle er med til at bidrage til, hvorfor hvert stykke træ, type som stykke, lyder forskelligt fra hinanden.

En mere simpel måde at forklare det på, er ved at bruge selve tætheden i træet som eksempel. Forestil dig to rum – det ene er stort, med højt til loftet og det andet er småt og tætlukket. Slår du en tone an på en akustisk guitar i det store rum, vil lyden bevæge sig frit rundt og runge efter og med stor sandsynlighed, vil tonen leve lidt længere, inden den så småt fader ud igen. Gør du det samme i det mindre rum, vil lyden ikke have samme mulighed for at bevæge sig rundt, og vil ret hurtigt blive fanget og lukket ned. Dette kan alt sammen oversættes til lyden i de forskellige trætyper. Jo tættere træet er, jo mere vil det holde på lyden og omvendt vil lyden altså leve længere og lyde af mere, jo mindre tætheden er i træet.

Man skelner typisk mellem massiv eller laminat, når det kommer til akustiske guitarer. En fuld massiv guitar, vil typisk være dyrere end en guitar i laminat – og der er væsentlig lydforskel at høre på de to. Lad os dykke lidt ned i hvorfor.

Vi begynder ved laminat. Laminat karakteriseres ved at man sammensætter flere tynde stykker træ, ved hjælp af en form for klæbende materiale, samt ekstremt tryk. Man tager altså typisk det flotteste og tyndest mulige stykke træ og ligger øverst, for derefter at forstærke det, med et billigere alternativ i de nederste lag. Dette resulterer i en flot udvændig finish og gør samtidig at træet kan række til mange flere guitarer. Lydmæssigt vil det selvfølgelig give en vis form for tæthed.


Hvis vi så kigger på massiv, bruger man her et lidt tykkere og dyrere stykke træ, som ofte (især når det kommer til toppen på en guitar) vil være delt på midten og spejlvendt. Mange mener at lyden på en massiv guitar, ressornerer bedre og derfor også lyder af mere. Dette er da heller ikke helt skørt, baseret på forklaringen om tætheden i træet tidligere. Lyden skal ikke på samme måde her, nå igennem flere stykker forskelligt træ, men kan derimod frit bevæge sig rundt i det ene massive stykke. Man siger derfor også, at en massiv guitar kun vil blive bedre over tid, som træet ældes og arbejder videre. Laminat forbliver som udgangspunkt det samme igennem dets levetid og ændrer derfor ikke tone. 

At vælge træ til de forskellige elementer på en akustisk guitar, er ikke bare en overfladisk proces. Trætyperne bliver nøje udvalgt på baggrund af deres funktion i forskellige sammenhænge, som eksempelvis hvordan de påvirker de forskellige frekvenser fra strengene, eller feel og spilbarhed på eksempelvis et gribebræt.


Vi ved det kan være svært at overskue alle de forskelligheder og funktioner på én gang, derfor har vi samlet en lille guide her på denne side:

Sider og ryg

Palisander (CITES reguleret)

- Kraftfuld og krystalklar lyd

- Smukt mørkebrunt udseende med sorte, fine linjer løbende gennem træets årer

Mahogny

- Varm tone med fokus på bass og mellemtone

- Rød/Orange/Brun farve

Ahorn

- Skarp og tydelig tone

- Lys gyldent udseende

Valnød

- Klar og nærmest ”sparklende” lyd

- Mørkt og stribet udseende

Guitartoppe

Gran

- Klar og balanceret tone

- Lyst udseende

Ceder

- Varm og rund tone

- Lyst, varmt og honningagtigt udseende

Mahogny

- Varm og fyldig lyd, med fokus på bas og mellemtone

- Rød/Orange/brunt udseende

Ahorn

- Skarp og nærværende tone

- Lys, gylden farve

Hals og gribebræt

Palisander (CITES reguleret)

- Rig på naturlig olie

- Varm tone

Ibenholt

- Rig på naturlig olie

- Tungt og tæt materiale, sikrer længere holdbarhed

- Lyst, responsivt attack, vedvarende tone

Ahorn

- Bruges oftest på elektriske guitarhalse

- Klar tone med skarpt attack

Valnød

- Robust materiale som sikrergod spil- og holdbarhed

- Klar, balanceret og ærlig tone