på køb over 1.500 kr.
På køb over 1.500 kr.
af Martin Gronemann
1. maj 2020
Med Kashmir på pause har Asger Techau kastet sig ud i en produktiv og spændende solokarriere. To studiealbums er det foreløbigt blevet til og han har netop lagt sidste hånd på tredje album i eget navn, som ser dagens lys i efteråret 2021. Hans faste samarbejdspartner i studiet er Caspar Hesselager og i denne artikel fortæller de to vaskeægte studierotter om hvordan de arbejder og hvorfor ørerne er dumme!
Du arbejder meget med dynamik og kontraster i dit musikalske udtryk. Kan du sætte nogle flere ord på hvorfor?
»Det, som jeg har været på jagt efter på mit kommende album, er et samspil mellem nogle meget rene lyde og klange, men samtidig også brugen af beskidte elementer til at give udtrykket en masse saturation og grit. Fordi vi arbejder meget med dynamik og kontraster, har vi fx også søgt mod at implementere lo-fi og hi-fi i samme nummer. Et konkret eksempel herpå er sangen ‘Reasons Never Change’ fra mit kommende album; en sang, som udtrykker min fascination for den amerikanske singer-songwriter Elliott Smith og særligt hans to første soloplader ‘Roman Candle’ (1994) og ‘Elliott Smith’ (1995). Derfor var tanken også at nummeret skulle indspilles på en 4-spors kassettebåndsoptager (se gear guide) for at ramme en tilsvarende æstetik og hvor vi kunne få den helt autentiske båndstøj med. Det var et meget minimalistisk setup, hvor vi optog akustisk guitar og vokal med en Neumann TLM 103 mikrofon. Kontrasten mellem noget, som lyder gammeldags og noget, som er meget rent, er vi begge to meget fascinerede af. Den lo-fi, man hører, bliver jo en slags new normal indtil noget enormt rent og æterisk introduceres. Man bliver overrasket hver gang, fordi ens ører har vænnet sig til det oprindelige. Det er netop denne kontrasternes spil, som vi konstant jagter.«
Caspar supplerer: »Ja, det er ret interessant, at selvom man tror, man ved, hvor man er rent lydmæssigt, kan man altid udvide dette perspektiv med et mix mellem lo-fi og hi-fi. På den måde kan man faktisk sige, at ørerne er dumme. Haha! For de accepterer jo, hvordan tingene lyder, fordi man som lytter hurtigt vænner sig til det, man hører. Hvis man fx lytter til en markant lyd i starten af et nummer, har man ofte en tendens til at opfatte det som en facitliste.«
Hvilke overvejelser ligger der til grund for, at du har valgt netop dette grej?
»Det hænger faktisk meget sammen, hvorfor jeg har valgt at arbejde sammen med Caspar. Vi er vidt forskellige. Han kommer fra en anden verden i forhold til lyd, de greb, man tager og ikke mindst det grej, man anvender. Jeg er en udpræget guitartype, hvor Caspar er keyboardmand. Det interessante er jo alle de ting, jeg ikke selv ville finde på. Hvis man laver det hele selv, bruger man det samme håndtag. Jeg er interesseret i en andens håndtag. Det er med til at trække musikken i en anderledes spændende retning. Fx brugen af synthesizere, hvor vi særligt har anvendt OB-6’en (se gear guide). En anden ting, som Caspar virkelig excellerer i, er lydmodificering, hvor synths kører igennem en række pedaler, som bidrager til at vi drejer os hen mod en stemning. Rollefordelingen er også ret ideel, for samtidig med at jeg sidder og finder på en part til et nummer, sidder Caspar og finder på en lyd, som så igen trigger mig og peger os yderligere i nummerets retning. Det er en sindssygt kreativ og produktiv arbejdsproces.«
Et andet aspekt, som er frugtbart, når Techau og Hesselager indspiller, er den flydende proces mellem produktion og mix. Den konventionelle fremgangsmåde med at man først indspiller alting og derefter giver sig i kast med mixningen, har makkerparret kastet overbord. Løbende finder de frem til lyd og udtryk og mixer musikken i takt med denne proces. En fremgangsmåde, som tiltalter Asger, idet han godt kan lide at tingene hurtigt bliver definitive.
Som Caspar forklarer:
»Jo mere man arbejder sammen, jo mere sikker bliver man også på de beslutninger, man træffer i forhold til valg af lyde og instrumenter. Vi arbejder i det færdige produkt fra starten og grundtanken har været at designe lyde, som er så karakteristiske, at der ikke behøver være særligt mange af dem. Det er også meget gavnende, når vi skal mixe sangene. Bevares, der er en del spor, der skal ryddes op i og udtrykket skal måske formes en lille smule mere. Men grundlæggende er der den lyd, som der skal være, fordi vi har defineret den i takt med at vi har indspillet. Vi kan allerede se den skulptur foran os, som musikken skal være.«
Hvad har det givet dig som musiker og producer, Asger?
»Det har først og fremmest fået mig til at lytte til min mavefornemmelse. At bruge så meget tid på at tage stilling til lyde og klange og få optursoplevelser i den proces giver mig en selvsikkerhed. Hvis jeg synes, at noget lyder godt, så er det fordi det lyder godt. Det har også været meget inspirerende at dyrke specifikke effekter, fx Space Echo-klangen, som jeg har meget gavn af - også når jeg producerer og mixer andres musik. Det er med til at give lyden karakter og tekstur. Hvis du har svært ved at få noget til at træde frem og finde sin plads, er Space Echo fantastisk hjælpsom. I nummeret ‘What Do You Want’ fra mit kommende album har vi indspillet en Telecaster gennem en Universal Audio Apollo Twin MKII Duo Heritage og herefter lagt Space Echo på, hvilket virkelig gav guitarrollerne karakter og personlighed. En anden af mine kæpheste er at lave harmoniske overgange mellem forskellige stykker i det samme nummer for at skabe dynamik. Jeg skal have en fornemmelse af at jeg ikke bliver revet ud af kurs, når jeg lytter et mix igennem. Der er dynamiske variationer rigtigt brugbare, det kan være fx. en klangflade eller et omvendt bækken, der markerer at nu sker der noget nyt.«
Når man arbejder både flydende og søgende i den kreative proces og nærmest skaber numrene i studiet, er det oftest mere reglen end undtagelsen at sangene forandrer sig fra den oprindelige idé til den færdige version. Asger og Caspar har ofte haft et udgangspunkt, som de forestillede sig skulle være et nummers identitet, men i takt med at de arbejdede, fandt de frem til sangens sande jeg:
Caspar: »Når man arbejder på den måde, vi gør, skal man også øve sig i hele tiden at være frygtløs.«
Asger: »Ja, og omstillingsparat. Fx. med et andet af mine nye numre ‘Flawless’, hvor vi har den helt store produktion i spil og hvor vi gik efter en Flaming Lips-vibe. Jeg er meget begejstret for de radikale valg, det band og deres faste producer Dave Fridmann foretager, når de laver plader. Da vi havde lagt rigtige trommer på ‘Flawless’, var vi nødt til at justere sangen ind efter det. Helt tilfældigt kom Anders Stig Møller (tidligere keyboardspiller i Turboweekend, red.) forbi studiet den dag for at hente sin bas. Caspar og jeg kiggede på hinanden og tænkte: ”Måske skulle vi lige spørge om han kunne tænke sig at være med”. Hvorefter Anders fandt på en vildt fed baslinje, som Caspar straks lavede en rowdy lyd til. Hvorefter vi blev nødt til at gentænke nummeret en gang til. Den oplevelse har vi haft mange gange, hvor vi troede, at vi var på rette spor, men i stedet skulle en helt anden vej. Sådanne spontane overraskelsesmomenter er fantastiske. Når man går hjem og tænker: Det havde jeg ikke lige set komme. Endnu en optursdag i studiet!«
I mødet med Caspar og Asger er det tydeligt, at vi har at gøre med to dedikerede gearnørder. Hvorfor vi naturligvis også lige skulle kigge på nærmere på nogle ”de hemmelige våben”, som makkerparret har haft i spil under skabelsen af Asger Techaus kommende soloalbum. Et par stykker fik desuden lige nogle varme ord med på vejen af de passionerede lydtroldmænd.
EFFEKTER
- Eventide PitchFactor
- Eventide ModFactor
- T-Rex Replicator Tape Echo Module
- Elektron Digitone
- Elektron Analog Drive
- Strymon Timeline
- Vermano Retroverb Lancet (Caspar: »Den er mit hemmelige våben. Den lyder latterligt godt, giver lyden tekstur og dybde, og er god til at placere et instrument og give det berettigelse i et mix.«)
KEYBOARDS/SYNTHESIZER
- Sequential OB-6
- KORG Stage Echo
- Fostex Multitracker Model 380S
- Abyss 4-voice Analog Synthesizer
- Macbeth Elements EL-2 (Caspar: »Den har vi brugt til en masse ‘weirdness’, bl.a. percussion-effekter og nogle gange til at bare at lave støjflader.«)
- Keybird piano (Asger: »Et optursklaver, der lyder som en blanding af klaver, wurlitzer og rhodes. Det kan også skilles ad og transporteres meget nemt til hvor ens hjerte måtte begære. Simpelthen SÅ sweet! Jeg kan ikke anbefale det nok.«)