Spring over

Siden de første digitale pianoer blev lanceret i midten af 80’erne, har man arbejdet på at forfine teknikken og efterstræbt at kunne genskabe oplevelsen af at sidde ved et rigtigt akustisk flygel. Casio har længe forsket på alle niveauer og nået store fremskridt og banebrydende resultater inden for  bl.a. tangentteknik, holdbarhed, dynamik, højttalere og vægt.

Casio har haft en betydelig fordel frem for andre, da man netop ikke selv har en produktion af akustiske instrumenter. Det har gjort at man har kunnet vende øjnene ud af egne rækker, udforske de fineste instrumenter på markedet og implementere oplevelserne i egne nye produkter. 

Casio har skabt et lydsystem, der leverer den fyldige, naturlige tonekvalitet og lydfelt fra et akustisk klaver eller flygel. Med det på plads var det tid til at lade nogen med en helt anden tilgang hjælpe med at færdiggøre topmodellerne.

Starten på et revolutionerende samarbejde

For at opnå det bedst mulige resultat har Casio begyndt et samarbejde med C. Bechstein i Berlin, og det har givet Casio mulighed for at få et grundigt indblik i den traditionelle akustiske klaververden. For siden Carl Bechstein grundlagde produktionsanlægget Pianoforte i Berlin i 1853 har navnet C. Bechstein stået for den højeste klasse og tradition.


Og når en gruppe unge elektronikingeniører fra Tokyo møder 160 års ekspertise inden for traditionelt europæisk klaverhåndværk, opstår der en række mildt sagt interessante diskussioner og forskellige perspektiver. Når ingeniørerne fra Tokyo stolt taler om deres nye lydkilde og fremskridt inden for digital teknologi, fremhæver mændene fra C. Bechstein vigtigheden af ​​at bruge østrigsk gran til tangenterne. Hvordan samtalerne gik i kaffestuen er et interessant socialt eksperiment. Havde man dog bare været en flue på væggen der…


Men modsætninger tiltrækker og gensidig respekt for hinandens ekspertise og faglige viden er et stærkt værktøj. At udvælge den rigtige træsort til tangenterne er lige så vigtig som at finde den rigtige komponent i en digital lydkilde.

Et musikalsk håndværk

Til at skabe hammermekanikken og trætangenterne til C. Bechsteins flygel klaverer bruges langsomt voksende østrigsk gran. Når træet får lov til at vokse langsomt, har det en høj densitet og bliver mere solidt, stærkere og mere lige end det gran der vokser i varmere og lavere klimaer. Det er denne massive træsort, der er grundlaget for tangenter og mekanik, der kan modstå år med temperatur- og fugtighedsændringer samt konstant slid.

Med en større forståelse af C. Bechsteins produkter og de grundlæggende elementer i den akustiske verden, ændrede Casio sin strategi for at kunne udvikle nye instrumenter, der var mange skridt foran andre digitale klaverer.

Et nyt digitalt klaver er født

Resultatet af det kreative samarbejde var den nye Casio CELVIANO Grand Hybrid-serie med naturlige hammer- mekanikker og trætangenter lavet i samme østrigske gran som C. Bechsteins klaver. Denne serie af digitale klaverer har sat sig for at kompromisløst genskabe oplevelsen af ​​tre legendariske flygeler - Berlin Grand, Hamburg Grand og Vienna Grand. De er alle tre repræsenteret i denne serie med deres unikke lyde og karakteristika. 


Ved hjælp af et unikt forstærkeresystem med seks højttalere gengiver det nye Grand Acoustic System det tredimensionelle lydfelt, der genereres af en akustisk grand. Tophøjttalerne præsenterer den lyd, der normalt høres pegende opad, og de nedadvendte højttalere præsenterer lyde, der høres fra klangbunden.

Det anbefales at man spiller på fuld volume for at få den bedste oplevelse, og instrumentet vil da spille præcist lige så kraftigt som et rigtigt flygel. Ikke kraftigere - ikke svagere. Det er også en måde at komplettere oplevelsen.


Casio CELVIANO Grand Hybrid er en oplevelse, man kun kan få, når vellykket teknologi møder 160 års ekspertise inden for traditionelt klaverhåndværk.