Spring over

Yamahas tilblivelse og udvikling

SKREVET AF Niels frederik andreasen

Yamaha blev grundlagt i 1887 af Torakusu Yamaha som blev en pioner indenfor produktion af vestlige musikinstrumenter i Japan. Torakusu var betaget af vestlig videnskab og teknologi, fra han var helt ung. Han begyndte at producere ure og studerede forretning undervejs. Med tiden begyndte Torakusu at reparere medicinsk udstyr, og blev inviteret til at besøge et hospital i Hamamatsu, Japan.


Ved den lejlighed blev han spurgt af Hamamatsu Jinjo Elementary School, om han ville prøve at reparere et rørorgel. Han indvilligede og var i stand til at reparere det med succes, hvilket markerede det første skridt mod Yamaha-mærkets fødsel. Torakusu begyndte at se forretningspotentialet, mens han reparerede orglet. Her skabte Torakusu en plan for fundamentet af orglet og skabte senere sit eget prototype-orgel. For efterfølgende at levere det til det daværende Musikinstitut (dagens Tokyo University of Arts).

Instrumentet blev dog hårdt kritiseret for dets dårlige stemning. Det slog imidlertid ikke ham ud, og efterfølgende begyndte Torakusu fra nul, at studere musikteori og tuning. Dermed grundlages logo'et med stemmegaffelmærket, inspireret af hårdt målrettet arbejde med at etablere fundamentet for Yamaha.


Mere end 130 år efter grundlæggelsen af Yamaha, ligger disse grundsten stadig fundamentet under verdens største producent af musikinstrumenter. Når musikeren spiller og instrumentet responderer, så musikeren bliver ved med at spille, vil musikeren udtrykke følelser og eksempelvis pianoet responderer - Det er en løbende dialog mellem de to. En dialog der optimalt bliver givende, når såvel musikeren og instrumentet, er i stand til at formidle mangeartede udtryk.

Yamahas første rørorgel

Torakusu Yamahas første rørorgel (1887)

Yamaha Music School i 1954

Yamaha Music School bliver etableret, og de første klasser bliver afholdt (1954)

Vi anbefaler

Hos BORG Sound er det vigtigt for os at et piano skal være let at spille på, responsivt, og frembringe en smuk klang. Yamaha's CLP indeholder alle know how fra et imponerende know-how, de har fra den akustiske verden. Yamahas håndværk og innovation i perfekt harmoni. Det betyder at klaviaturet responderer meget naturligt på dit anslag og giver en følelse, der er meget tæt på den man får, fra et akustisk flygel. Med et rigt udtryk af tone og resonans, giver tonerne dig muligheden for at udtrykke dig musikalsk.


Vi mener i BORG Sound at CLP-serien råder, over nogle af de fineste digitale klaverer som Yamaha fremstiller, og de opfylder alle behov og ønsker hos pianoentusiaster over hele verden. Det autentiske utroligt præcise flygelagtige anslag er resultatet af håndværk og instinkter, som Yamaha har udviklet gennem mange års fremstilling af akustiske pianoer kombineret med den nyeste teknologi. Rejsen efter at opleve den ægte glæde ved at spille klaver ender ved Yamaha CLP-serien.


- Du får lyst til at spille så længe du kan.

- Du får lyst til at udforske nye genrer.

- Du får lyst til at udtrykke dig selv på en måde der er mere dig.

Tjek CLP-700-serien ud

Teknologividen der er godt at vide

CLP-795GP Klaver

De nyeste GrandTouch™ & GrandTouch-S™ mekanikker med en bred dynamisk spændvidde og respons på niveau med et flygel. Fremragende ensartethed og nuanceret udtryk giver pianisten den største kontrol over anslaget.

CLP-700 serien reproducerer taknemmeligt den dynamiske spændvidde og omfattende lydvariation fra Yamaha CFX og Bösendorfer Imperial.

De nye Binaurale samplinger på CLP giver CFX lyden en fantastisk rumfølelse, og eliminerer den indelukkede følelse når man spiller med hovedtelefoner. Virtual Resonance Modeling (VRM) simulerer alle resonans elementer fra både strenge og kabinettet på et flygel. Den udsøgte flygel klang får enhver melodi til at lyde formidabelt.

Bösendorfer er for år tilbage opkøbt af Yamaha, for at positionere sig i markedet, med ekstraordinær spiloplevelse, fra to verdener der abolut klæder hinanden.

Grand Expression Modeling er en banebrydende ny teknologi der gør pianisten i stand til at fremføre tonal variation, på niveau med flygler. Evnen at kunne variere intensiteten og hastigheden på anslaget for at kunne fremdrive toner helt unikt, giver en helt ny dimension af glæde for pianisten.