Spring over

Skrevet af Thomas Brosø

I de musikalske samtaler er vi sammen nysgerrige på, hvordan mennesker er forbundet til musikken. I denne episode kan du komme med indenfor i Operaen på Holmen i København, til en spændende samtale om musikken med pianist, kapelmester, producent, skuespiller og sanger Thomas Bay.

Det lykkedes BORG Sound at få en aftale med en travl og populær herre i Operaen på Holmen i København. På 4. etage i sal 3 får vi et unikt kig ind bag kulissen, hvor forberedelserne kører på West Side Story. På vej ind i Operaen mærker man tydeligt det musikalske sus, i det der må betegnes som en af de smukkeste bygninger skabt i nyere tid. Under turen op med elevatoren hilses der på andre ansatte ved det Kongelige Teater – man er ikke i tvivl om, at Thomas færdes anerkendende og hjemmevant i denne store musikalske arena.


Thomas arbejder her som repetitør bag flygelet med prøverne. Hele prøveperioden danner fundamentet for forestillingen, inden dirigent og fuldt orkester støder til. Man fornemmer stemningen på øverste dæk i ”sal 3”, hvor hele vægge med spejle samt gelænder til ballettens aktører, samt det imponerende gulv går hånd i hånd med det fine velspillende koncertflygel. Her står vi tydeligvis i rammerne, der giver optimale betingelser for hele Det Kongelige Teater.


Thomas er en spændende person, der trods sin unge alder, har været tilknyttet mange spændende scener, lige fra Det Ny Teater, Århus Teater, Koncertsalen og Glassalen i Tivoli til Malmø Operaen, Royal Albert Hall og meget mere. I vores musikalske samtale kommer Thomas bl.a. ind på livet i London, både drømmen der lå bag dette eventyr, men også det han oplevede som bagsiden af medaljen.


Thomas fortæller om tankerne bag valget af et helt nyt og anderledes ”portabelt” stage klaver til sine opgaver som akkompagnatør for skuespillere og sangere, når han spiller på små og store scener. Læg især mærke til hans kommentarer om hvor stor betydning instrumentet har for den kreative energi og hvorledes det inspirerer, motiverer og underbygger det musikalske ord. Hvor er det bare tankevækkende, hvorledes et instrument kan påvirke ens måde at ud-trykke musikkens sprog.


Apropos sprog, vidste du så, at Thomas også har oversat mere end 30 musicals til dansk, bl.a. Disneys “Den lille havfrue” og “Klokkeren fra Notre Dame” m.fl.? Det vidner endnu en gang om hvilken alsidig musiker vi har fået lavet en aftale med. Et eksempel mere på dette kommer også til udtryk, da vi kommer ind på den udfordrende tid under nedlukningen af hele vores verden, hvor Thomas fik idéen til at kaste sig over kirkeorglet. Her mødte han en noget anderledes spillestil, end han var vant til. Hør hans oplevelser med at udfolde sig på nye musikalske marker og ikke mindst hans syn på kulturlivets håndtering af samfundets nedlukning.

Senere i samtalen fortæller Thomas om sin søn, som i en meget ung alder, af alle instrumenter, beslutter sig for at spille Waldhorn på Hvidovre Musikskole. Hør Thomas’ syn på vigtigheden af en dygtig og motiveret lærer til at fange de nye talenter i den musikalske fødekæde. Stine, som underviser sønnen, får i samtalen stor ros for sit enestående engagement, hvor en god blanding af passion, ambition, vilje og vedholdenhed bliver sat i spil med et instrument, og samlet set skabes et fantastisk fundament for læring.


Kære læser, jeg håber du nu står tilbage med en oplevelse af, at Thomas Bay er en virkelig spændende og mangfoldig musiker. Har du lyst til at høre hans fortællinger, så scan koden nu og lad Thomas Bay, udfolde sit musikalske univers for dig i denne episode af “De musikalske samtaler”.


Rigtig god fornøjelse!