Spring over

Arturia - Passioneret fransk musikteknologi

Fréderic Brun og Gilles Pommereuil mødtes i starten af 90'erne på Grenoble Institute of Technology, hvor de begge studerede. Brun spillede desuden violin i universitetets orkester som Pommereuil dirigerede. De to fandt hurtigt ud af, at de delte den samme vision: at udvikle teknologi som kan åbne en verden af muligheder for alle, der har interesse i at skabe musik.


Med udgangspunkt i denne fælles vision startede de ARTURIA i Grenoble i 1999. "Vi ville gennem vores fælles interesse for musik og teknologi skabe simple og let tilgængelige produkter til musikproduktion", som Fréderic Brun udtrykker det. I første omgang blev dette realiseret gennem sofware, hvor Storm var ARTURIAs første produkt. Det var et simpelt musikprogram med forskellige instrumenter, små sequencere og effektmaskiner, som man nemt kunne sætte sammen. Det blev især brugt på musikskoler rundt omkring. Ret hurtigt derefter fulgte Modular V, som intruducerede ARTURIAs nu vidt berømmede TAE (True Analog Emulation) teknoligi, og var blandt de første seriøse VST-synthesizere på markedet. 

Drømmen var dog hele tiden også at udvikle hardwareinstrumenter, og i 2004 lanceredes Origin, som var et flagskib af en digital synthesizer, baseret på erfaringen med software. "Musikere var på den tid stadig ret tøvende overfor at benytte computere på scenen, og vi fik mange henvendelser fra musikere, som gerne ville have vores TAE-baserede software-instrumenter med, uden at være bundet til computeren", siger Pommereuil. "Med Origin blev den drøm til virkelighed."


Siden da har ARTURIA med stor success bevæget sig ind på det analoge domæne, først med den meget populære Mini-Brute, og siden med en række både større og mindre synthesizere og trommemaskiner i Brute-serien. For Fréderic Brun og Gilles Pommereuil handler det først og fremmest om at skabe unikke og musikalske instrumenter man har lyst til at bruge og udforske, uanset om det er foran en skærm, eller en bunke fysiske knapper.