Spring over
 
30 dages returret | Gratis levering over 1.500,-
Butikker | 55 81 03 70 | mail@borgsound.dk
30 dages returret | Butikker | 55 81 03 70

»Det er en gave, at du kan sidde på 15 kvadratmeter og lave det samme, som engang krævede et helt crew«

AF MARTIN GRONEMANN

5. MAJ 2020

Vi har mødt André Rogaczewski, CEO og co-founder af Netcompany, som har etableret et hjemmestudie i sin elskede ‘man cave’ - en udsøgt indrettet husbåd. Selvom André primært er en stor stemme i det danske erhvervsliv, banker musikken kraftigt i hans hjerte. Læs med her og få inspiration til, hvad det giver én at have et hjemmestudie.

Med et hektisk arbejdsliv i pendulfart mellem møder og forretningsudvikling har André bibeholdt sin livslange passion for musik, der startede i barndommen med Elvis Presley-pladen ‘U.S. Male’. I samarbejde med BORG Sound har han taget denne passion til nye højder på husbåden, der er beliggende ved Holmen. André har en fortid i musikbranchen, hvor han har haft sit eget pladeselskab, så der ulmer et musikalsk drive under overfladen. Indledningsvist bad vi André tage os tilbage til hvor det hele startede:


»Jeg er vokset i 70’erne i et kvarter i Aalborg Øst, hvor vi hørte rigtigt meget rockmusik og den første vinylplade, jeg selv købte, var Black Sabbath-albummet ‘Heaven and Hell’ (1980) med Ronnie James Dio som forsanger. Jeg syntes, han var helt fantastisk og det var først bagefter jeg fandt ud af, at der også var én, som hed Ozzy Osbourne. Jeg spillede trommer dengang i forskellige lokale bands. Faktisk startede jeg med at gå til klaver, for jeg kommer fra en polsk familie, hvor man helst så, at man skulle spille Chopin. I slut-80’erne flyttede jeg til London, hvor datidens alternative musik med The Smiths, Depeche Mode og postpunk var ruten og sort tøj var stilen. Her spillede jeg også i bands, som optrådte på pubs i Camden for 2 pund og nogle øl. Senere da jeg begyndte at læse Computer Science på Aalborg Universitet, startede vi et band, som vi kaldte The Modems. Meget apropos med tanke på vores studieretning.« 

Hvordan bruger du musik i din hverdag?

»Min bedstefar sagde engang: ”Når du bliver rigtigt stresset, skal du bare høre lidt musik.” Og han havde jo ret, for jeg har brugt musikken meget til at kontrollere mit stressniveau på. Og samtidig blive glad, for jeg kan ikke mindes en morgen – enten på badeværelset eller i bilen - hvor jeg ikke har hørt musik på fuld knald. Når man er yngre, fylder musikken typisk tidsmæssigt mere i ens liv. Når man driver virksomhed, som jeg gør, kan det i forhold til ens kalender være udfordrende at få plads til al den musik, man gerne vil høre. Hvorfor det også bliver mere kondenseret. Du ved, en halv time om morgenen og en time i løbet af eftermiddagen. Hvis du er heldig, kan du også tage ned i studiet og bruge nogle timer og her bliver jeg helt opslugt og glemmer tid og rum. Uanset hvad, har jeg følt mig renset hver gang, og at fordybe sig i musik sætter også hverdagens udfordringer i relief: ”Så store er dine problemer jo heller ikke. Det kan jo snildt fikses.” Jeg elsker alt ved musikken: lige fra de store budskaber til den lille ændring i en toneart, som overrasker mig.«  

Hvad var dit ønske med studiet?

»Jeg har altid haft ambitionerne om at have et sted, hvor man kan skabe musik. Da jeg i tidernes morgen havde pladeselskabet Zewski Music, hvor vi bl.a. udgav plader med Naja Rosa og Kasper Winding, var jeg jo bare en facilitator og ikke en af de skabende kræfter. Formålet med dette studie er jo, at det er min egen musik, som er i fokus. Det er mig, der spiller trommer, synger, og har et fedt samarbejde med Asger, som jo er en hamrende dygtig multi-instrumentalist.«

Da André havde besluttet sig for at føre drømmen om et hjemmestudie på husbåden ud i livet og gå all in på sin kreativitet, besøgte han BORG Sound for at søge sparring, råd og vejledning. Her mødte han Asger Krog, som er butikkens ekspert i studie- og lydudstyr. Asger hjalp André med at lave en plan for hjemmestudiet og var ligeledes ansvarlig for at bestille alt udstyr hjem. De to blev så gode venner, at makkerparret nu deler studiet sammen, og samarbejder på indspilninger og produktioner. 

 

Fortæl lidt om hvordan det samarbejde kom i stand

Asger: »Jeg ved ikke om det var fordi vi spillede Eagles den dag, at du fandt vej?«

André: »Haha, ja, du har jo en god musiksmag, det må man medgive. Jeg kom ned i butikken og følte mig lidt håbløs og begyndte at snakke om grej, hvortil Asger kiggede på mig med et blik, der sagde: ”Det er ti år siden, vi har haft det.”«

Asger: »Ja, vi fik dig sporet ind på de rigtige valg, som passede til dit behov...«

André: »...og du kiggede ned forbi studiet med udstyret og siden den dag har vi faktisk lavet musik sammen. Nogle rigtig fede ting.


Hvilket udstyr har I valgt og hvad giver det jer?

André: »Oprindeligt stod der et elektrisk trommesæt dernede og så foreslog Asger, at vi skulle have et rigtigt sæt. Som gammel trommeslager vidste jeg allerede, at det skulle være et Ludwig, som er et mærke, jeg har elsket siden jeg var helt ung, hvor jeg blev betaget af den vintage udstråling, et sådan sæt har. I 70’erne var det meget in med store Pearl og Tama-sæt - det var jo tiden med Gasolin’, hvor der nærmest skulle komme fyrværkeri ud af trommerne. Det faldt jeg aldrig for, jeg ville hellere have en varm, vintage lyd og så var jeg også forelsket i den måde, de havde skrevet logoet på stortrommeskindet. Jeg spillede i øvrigt også på et Ludwig-sæt, da jeg boede i London. Nu har vi sat mikrofoner på det nye sæt her i studiet og det er stemt svinegodt.«


Asger: »Det startede jo oprindeligt med at jeg kom med noget, som André manglede og vi havde en snak om, hvad studiet skulle bruges til. Hvorefter André gav mig fri adgang til at benytte det mod at jeg fik teknikken på plads.«

André: »Ja, næste gang jeg kom derned, var der en masse ting, som blinkede og lyste. Det var fedt, for jeg er jo af den gamle rockskole, men er trods alt også blevet fortrolig med Studio One, som er den software, vi bruger.«


Asger: »Det var dog vigtigt at mixeren skulle være analog og kunne indspille et helt trommesæt og vi kunne godt lide knapperne. Det var faktisk det første, som André sagde: ”Vi skal have noget med knapper og noget, der lyser”. Så vi installerede en Audient ASP 4816, som er en virkelig god analog mixer.«


André: »Haha, ja, det skal se godt ud i mørke! Det er i øvrigt forbløffende, hvor langt vi kan komme med det grej. Hvis du tager Rolling Stones’ mobile studie fra 1972, som jeg altid har været misundelig på, vil jeg næsten vædde med at det, vi har nede i skroget af husbåden her, kan stort set det samme. Det er jo en gave, at du i dag kan sidde på 15 kvadratmeter og lave det samme, som dengang krævede et helt crew. Det giver virkelig også en skaberglæde og jeg har med tiden lært, at man aldrig skal smide noget væk. Kreativitetens momenter kommer og går, så du bliver løbende nødt til at kigge på de idéer, som dukker op. Det nytter ikke noget at bilde sig selv ind, at der kommer et øjeblik på et senere tidspunkt, hvor du tror, at du får en bedre idé. En lille flig af noget kan måske bruges til noget senere. Til det formål er et hjemmestudie jo også helt perfekt.«   

Hvis man selv vil i gang med at indspille musik, skal man så investere i alt det her?


Asger: »Selvom det helt klart kan noget, behøver man ikke at investere i den store version, som vi har her. Der bliver jo lavet rigtigt meget fed musik i mindre setups og mange demoer bliver lavet på en iPad. Hjemmestudiet som fænomen er jo bare boomet de seneste par år. Først og fremmest skal man have en god mikrofon og ligesom vi har mixeren, skal man bruge et lydkort. Noget, der kan forstærke mikrofonsignalet og som man kan smide i sin iPad eller computer. Og man kan stort set finde noget i alle prisklasser. Et lydkort med to kanaler, så man kan indspille et keyboard eller en guitar, er godt at starte op med. Man kan altid supplere op, men udgangspunktet er et lydkort og en god studiemikrofon. De fleste studiemikrofoner er lavet til at kunne optage de fleste ting. Det kan man sagtens gøre for et budget i omegnen af 3000 kr.«